skip to Main Content
20190306_175805

Daniel Lundberg

Jag går igång på det enkla och okonstlade; tydliga former, enkla verktyg och grundläggande tekniker som förfinas och bemästras genom otaliga repetitioner. Det rena hantverket och den handaskicklighet som behöver utvecklas, tränas fram, för att kunna använda hantverk rationellt, konkret och intuitivt.  

Jag är tämligen oromantisk och konkret – ett snällt vis att säga envis och vrång. Jag är väldigt bestämd rörande vad jag tycker är bra och mindre bra form. Jag har inga sagor om slöjdande farförälder och anekdoterna rörande ett barns uppenbarelser som ofta följer sådana sagor.  

Svarven

Svegsvarvning är en svarvform med ett par århundraden på nacken. Svarven drivs av muskelkraft och ett ungt träds fjädrande egenskaper.  Min svarv är en tämligen enkel och pragmatisk historia, uppbyggd till största del av grova reglar, bjälkar och gängstång.

En trampa trycks ned, ett skålämne roterar och material skärs bort med ett tunt krokformat verktyg. Foten lättar från trampan och trädet sköter tillbakasnurren. Tramp för tramp grävs ett föremål fram ur träet.

Skålarna

Skålarna svarvas ur någorlunda färskt virke. Allra helst ska stockarna ha fått ligga och lugna sig ett tag för att göra det lättare att få ett fint och konsekvent snitt över hela skålen ut urslag i fiberövergången mellan längsträ och ändträ.

När skålarna torkar rör de sig och får sitt karakteristiska ovala svep och lyft i kanten. Jag målar skålarna med kaseinfärg, en mycket trivsam och lättarbetad färg som jag föredrar över linoljefärgen på svarvade föremål. Slutligen behandlas skålarna med linolja.